Peugeot 205 T16 Serie 200 v1.0.0.0
Peugeot 205 T16 Serie 200 v1.0.0.0
In 1983 deed Peugeot er alles aan om de 205 te presenteren, een geweldig nummer waarmee het merk Sochaux uit de financiële sleur zou moeten komen waarin het terecht was gekomen. De overname van Chrysler Europe en de lancering van het merk Talbot hebben de rekeningen zwaar belast en het assortiment veroudert nogal. De 205, een goed geboren auto, zal dus de rol van witte ridder moeten spelen voor Peugeot, op de rand van een faillissement. Om zijn commerciële coup te laten slagen, besloot Peugeot zijn imago te herstellen in de concurrentiestrijd met een model dat in ieder geval visueel dicht bij de nieuwe 205 lag. Daarom wordt de wedstrijdversie van de 205 tegelijkertijd gepresenteerd met de kleine productieleeuwin: de beroemde 205 Turbo 16.
Peugeot heeft besloten het Wereldkampioenschap Rally aan te pakken en de Audi Quatro uit te dagen in Groep B. Maar daarvoor vereist de regelgeving de bouw van minimaal 200 exemplaren van een civiele versie. de 205 Turbo 16 bekend als de “200-serie”, alleen verkrijgbaar in “Winchester” grijs, met rode en witte randen aan de zijkanten.
De Turbo 16 heeft, afgezien van de algemene lijn, niet veel meer te maken met de ‘civiele’ 205. De T16 heeft vierwielaandrijving, terwijl de 4-cilinder XU van 1,8 liter en 200 pk, verkregen dankzij de turbo, achterin de auto is geplaatst en daarmee de achterbank veroordeelt.
Ondanks zijn marketing staan we dichter bij de competitieauto die talloze rally's en rallyraids zal winnen dan bij de GTI die fans van kleine sportwagens begint aan te trekken. De Turbo 16 wordt vervaardigd in Poitou-Charente, door carrosseriebouwer Heuliez (carrosserie) en bij Peugeot Talbot Sport in Boulogne (montage), 219 exemplaren. Met een gewicht van 1105 kg zijn de 200 pk wat krap, vooral omdat de wegligging royaal is.
Sommige klanten zullen ook kiezen voor een PTS-kit (Peugeot Talbot Sport) die het vermogen verhoogt tot 300 pk, bijna net zoveel als de competitieversie.
Hij bestaat ook in parelwit, wat doet denken aan de fabrieksauto's die deelnamen aan het wereldkampioenschap rally. In het parelwitte waren er vier gereserveerd voor sleutelfiguren uit het Peugeot-programma in Groep B: Jean Todt, directeur van Peugeot-Talbot Sport, Jean Boillot, algemeen directeur van Automobiles Peugeot, en André de Cortanze, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis van deze beroemde 205 die de geschiedenis van moderne rally's zou markeren. De vierde plaats werd toegekend aan de Franse autocoureur Didier Pironin.
deze mod heeft niet veel kleurkeuzes, heeft niet veel opties, maar komt overeen met de werkelijkheid, omdat hij door een echte autoliefhebber is aangepast voor echte autoliefhebbers.
Mod-inhoud:
Interactieve bediening
Keuze tussen Winchester grijs of parelwit zoals irl
Motorkeuze tussen normale t16 of de pts-kit
DR3RS MyGameSteam