Behoudslandbouw v1.0.0.5
Behoudslandbouw v1.0.0.5
Wijzigingslog:
v1.0.0.5:
– Er is een probleem opgelost waarbij het maken van zaaivelden in de verkeerde richting werkte
v1.0.0.4:
– Een fout opgelost die optrad als precisielandbouw niet in de mod-map stond
– Hernoemd "set/getLimitToField" naar "set/getLimitSeederToField" om de kans op mod-conflicten te verkleinen
v1.0.0.3:
– Er is een probleem opgelost waarbij het maken van velden niet werkte op weilanden
v1.0.0.2:
– Compatibiliteitsproblemen opgelost met de modificatie "Cultivator Field Creator".
Ben je het beu om urenlang de grond te bewerken? Maakt u zich zorgen over de verhouding tussen werk en voordeel van oliezaadradijs? Deze mod is voor jou:
– Het rollen van bodembedekkingsgewassen is nu mogelijk en levert een mulch- en bemestingsbonus op
– Het mulchen van dekgewassen heeft hetzelfde effect als het rollen ervan
– Direct zaaien in bodembedekkingsgewassen met Precision Farming levert nu meer stikstof op
– Er zal geen onkruid meer verschijnen bij het zaaien in groeiende, mulch- of rolbedekkers (tot na de volgende oogst)
De hierboven beschreven effecten zullen in de volgende gevallen worden toegepast:
– Gras-, weide- en oliezaadradijs: in elke status "klaar voor oogst".
– Al het overige: Na half volgroeid te zijn tot vlak voor "klaar voor de oogst"
– Wortelgewassen: zoals hierboven, maar ook in de staat "loof verwijderen".
– De meeste gemodificeerde gewassen zullen zich dienovereenkomstig gedragen; luzerne en klaver gedragen zich bijvoorbeeld als gras
Bovendien krijgen directe zaaimachines een optie om het aanleggen van velden toe te staan, zodat u voorgoed van uw ploeg af kunt komen.
Als je slechts een deel van deze functies wilt, kun je het gedrag beïnvloeden via de in-game-instellingen.
Over het algemeen probeert deze mod de drie principes van Conservation Agriculture (CA) levensvatbaarder te maken:
1. Minimale mechanische bodemverstoring (dus geen grondbewerking)
2. Permanente organische bodembedekking (met gewasresten en/of bodembedekkers)
3. Soortendiversificatie (door goede vruchtwisseling)
(Bron: Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties)
De theorie is dat het respecteren van deze drie principes de algehele bodemkwaliteit zal verbeteren, waardoor bodemerosie, afvloeiing van nutriënten en andere problemen worden voorkomen en tegelijkertijd het ecosysteem in en boven de bodem wordt verbeterd.
Farming Simulator 2022 biedt voor deze principes al het volgende:
– Directe zaaimachines en directe plantmachines
– Koolzaadradijs als puur bodembedekker
– Eén bemestingsfase (basisspel) of 25 kg/ha stikstof (Precision Farming DLC) bij direct zaaien in of cultiveren van groeiende gewassen
Dit is al een goed begin, maar het is niet mogelijk om zowel de mulch- als de bemestingsbonus van koolzaadradijs te krijgen, en de bemestingsbonus compenseert niet de brandstof-, reparatie- en zaadkosten voor het planten van bodembedekkers, tenminste niet met de Precision Farming DLC actief.
Deze mod introduceert daarom het mulchen of rollen van bodembedekkingsgewassen met een bemestingsbonus die groot genoeg is.
Houd er rekening mee dat bij precisielandbouw de stikstof wordt ingesteld op de laagste behoefte van welk basisgewas dan ook, namelijk zonnebloemen (sojabonen negeren stikstof volledig). Dit betekent dat u voor de meeste gewassen nog steeds kunstmest moet aanbrengen, maar dat u achteraf nooit meer te maken krijgt met het planten op een overbemest perceel. Om het effect te kunnen toepassen, moet u over geldige grondmonsters beschikken.
Hierdoor zijn veldwerklussen zoals de volgende mogelijk:
Oogstgewas -> Kalk aanbrengen -> direct zaadbedekkingsgewas -> rollen of mulchen als het klaar is (dit geeft ook bemesting) -> direct zaad/ander gewas planten -> omgaan met onkruid en resterende stikstof -> spoelen en herhalen
Het wordt aanbevolen om periodiek ploegen uit te schakelen; veldstenen kunnen blijven zitten, aangezien er geen grondbewerkingsapparatuur wordt gebruikt.
Deze mod is compatibel met de Precision Farming DLC en de Crop Rotation-mod (beschikbaar op github).
In het geval van bugs, maak dan een probleem aan in mijn GitHub-repository.
Speciale dank aan Matthias, FS Gentleman en Cookie Cat voor hulp en ideeën om deze mod mogelijk te maken.
Farmsim Tim (timmeey86)