Massey Ferguson 590 v1.0.0.4
Massey Ferguson 590 v1.0.0.4
De belangrijkste revisie van de 500-serie, die in het voorjaar van 1976 werd geïntroduceerd, was een in de fabriek gemonteerde cabine met bijna vlakke vloer. In Finland werden deze modellen pas begin 1977 geïntroduceerd, toen ze waren uitgerust met een zonnedak en andere
Een model dat voldoet aan de Finse veiligheidseisen werd in productie genomen. Naar Finland werden deze modellen voornamelijk geïmporteerd uit Engeland, maar 590 werden gedeeltelijk geïmporteerd uit Frankrijk oa vanwege de lange stakingen in Engeland.
De basistechnologie was bijna hetzelfde als in de 100-serie. De brandstoftank was van de motor onder de cabine verwijderd. De versnellingsbakken waren nog vertrouwder en de hefkrachten waren nog steeds bescheiden. In plaats daarvan was het rendement op hydrauliek geweldig voor modellen met een krachtige pomp. De controle was hydrostatisch.
De PTO had de optie van een toerental van 1000 rpm door het wisselen van de as en de PTO-koppeling was hydraulisch. De wielbasis van de tractoren was hetzelfde als in de vorige 148/168/18 modellen. De cabine was tot 1979 in de meeste landen 1-deurs, maar in Finland vereist de regelgeving een andere deur.
De kleinste modellen in de serie waren de 3-cilinder 550's en de oude 165's
Voorzien van een 3,3-liter motor van 560 (56 pk). De Finse importmodellen waren 565, 575 en 590. Bovendien heeft de importeur in Finland de 9090-motor in verschillende mate met succes turbocompressor gestuurd om 90 pk te produceren. Via het officiële verkoopnetwerk werden ook in veel andere landen verschillende turbocharged-versies van fabrikanten op de markt gebracht, hoewel MF zelf niet zo'n versie wilde doen. Samenwerking tussen MF en Ursus in de opstartfase, 3-cilindermodellen 535 werden ook gemaakt voor Polen en 555, aangezien de 235 en 255 die in Polen in productie gingen nog niet gereed beschikbaar waren.
In het begin waren de rijsnelheden van de standaardmodellen vrij laag, maar in achterwielaangedreven modellen werden ze later uitgebreid. Op de vooras van Landin uitgerust met een vierwielaangedreven model zat aanvankelijk slechts 590, vanaf de zomer van 1978 ook vanaf 575. In de zomer van 1980 stond de visuele revisie van de modellen bovenaan en ook de rode cabine. In de zomer van 1981 werden ook 12 + 4 trekkers uitgerust met een Synkropower transmissie, die pas in de 600-serie naar Finland kwam.
Auteur:Mansikki